Teoilla on seurauksia
A: Moi, ja hyvää pride-viikkoa.
B: Kiitos samoin.
A: Joku kommentoi pridestä, et hän kyllä kannattaa yhdenarvoisuutta, mut miks pitää mennä marssimaan.
B: Eiks just kerrottu, et asenteet on koventunu. Ehkä just siks?
A: Jep, kyllä voi lukea kummia kommentteja muutenkin. Joku väittää, et se on pride-marssi, joka lisää polarisaatiota.
B: Ai niiku miten?
A: Ne ajattelee, et sitä ei muka hyväksytä, ku ne on eri mieltä.
B: Siis, miten nii ei hyväksytä? Ei kai kukaa oo sellasta väittäny.
A: Sit ne sanoo, et pride on vasemmistolaista. Kato, vasemmisto paha, pride paha. Heh, nehän samalla tunnustaa, et oikeisto ei sit kannata yhdenvertaisuutta.
B: Ei oikee isänmaallista, jos se on jo perustuslaissakin. Eiks kaikki puolueet oo sen takana, ainakin suunnilleen?
A: Sit niil menee ihan ihmisyyteen liittyvät peruskäsitteet sekasin. Ne ei erota mielipidettä ja arvoja, eikä kritiikkiä ja halveksuntaa.
B: Ei ihme, jos keskusteluista ei tuu mitää.
A: Oli täs yks tuttukin, joka kerto nähneensä mustiin pukeutuneen ja koko kasvot peittäneen naisen torilla. Lopuks totes, et muslimipaskiaiset.
B: Häh, no olipa tyly kommentti.
A: Joo, se perusteli, kun mä vähän kritisoin sitä, et niin mä ajattelen. Eli mul on oikeus ajatella mitä huvittaa.
B: Voi kai sitä ajatella mitä vaan, ei kai kukaan sitä voi estää. Vois pitää silti mölyt mahassa.
A: Saa tietenki ajatella, mitä huvittaa, mut sanat on tekoja ja teoilla on seurauksia. Ajattele, miten kävis, jos Pia Pasanen sanois puolysin uutisissa, et Myyrmäen torilla on tänään havaittu muutamia muslimipaskiaisia.
B: Huh, vois kuvitella mikä haloo syntyis. Mites se tutun kanssa?
A: Entinen tuttu. Teoilla on seurauksia.
B: Voi, voi.
A: Kaikest huolimatta, mukavaa kesän jatkoa.
B: Samoin sulle, kiitos.
