Teoilla on seurauksia

26.06.2026

A: Moi, ja hyvää pride-viikkoa.

B: Kiitos samoin.

A: Joku kommentoi pridestä, et hän kyllä kannattaa yhdenarvoisuutta, mut miks pitää mennä marssimaan.

B: Eiks just kerrottu, et asenteet on koventunu. Ehkä just siks?

A: Jep, kyllä voi lukea kummia kommentteja muutenkin. Joku väittää, et se on pride-marssi, joka lisää polarisaatiota.

B: Ai niiku miten?

A: Ne ajattelee, et sitä ei muka hyväksytä, ku ne on eri mieltä.

B: Siis, miten nii ei hyväksytä? Ei kai kukaa oo sellasta väittäny.

A: Sit ne sanoo, et pride on vasemmistolaista. Kato, vasemmisto paha, pride paha. Heh, nehän samalla tunnustaa, et oikeisto ei sit kannata yhdenvertaisuutta.

B: Ei oikee isänmaallista, jos se on jo perustuslaissakin. Eiks kaikki puolueet oo sen takana, ainakin suunnilleen?

A: Sit niil menee ihan ihmisyyteen liittyvät peruskäsitteet sekasin. Ne ei erota mielipidettä ja arvoja, eikä kritiikkiä ja halveksuntaa.

B: Ei ihme, jos keskusteluista ei tuu mitää.

A: Oli täs yks tuttukin, joka kerto nähneensä mustiin pukeutuneen ja koko kasvot peittäneen naisen torilla. Lopuks totes, et muslimipaskiaiset.

B: Häh, no olipa tyly kommentti.

A: Joo, se perusteli, kun mä vähän kritisoin sitä, et niin mä ajattelen. Eli mul on oikeus ajatella mitä huvittaa.

B: Voi kai sitä ajatella mitä vaan, ei kai kukaan sitä voi estää. Vois pitää silti mölyt mahassa.

A: Saa tietenki ajatella, mitä huvittaa, mut sanat on tekoja ja teoilla on seurauksia. Ajattele, miten kävis, jos Pia Pasanen sanois puolysin uutisissa, et Myyrmäen torilla on tänään havaittu muutamia muslimipaskiaisia.

B: Huh, vois kuvitella mikä haloo syntyis. Mites se tutun kanssa?

A: Entinen tuttu. Teoilla on seurauksia.

B: Voi, voi.

A: Kaikest huolimatta, mukavaa kesän jatkoa.

B: Samoin sulle, kiitos.